Villkor
Genom att använda PCG Professional card gradings tjänster så accepterar du våra KÖPESVILLKOR nedan.
- Definitioner
1.1 PCG
PCG Professional Card Grading AB
1.2 Label
Etikett eller informationskort som anger betyg, kvalite och info om samlarobjektet
- Leveranstid
2.1 PGC har en leveransgaranti på graderings och autentiserings tjänster då beställningen ska vara klar på 2 veckor (14 kalenderdagar)
2.2 Tiden börjar gälla från det att vi har mottagit objektet tills att vi skickar tillbaka det.
2.3 Leveransdagarna hos det aktuella logistikföretaget är inte inkluderat i leveransgarantin, dvs ca 2-5 arbetsdagar
2.4 För övriga köp så som tillbehör etc så skickas detta vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar
2.5 Har kund köp graderings eller autentisering tjänster i samband med köp av tillbehör så skickas tillbehören tillbaka samtidigt som dessa, alltså inom 2 veckor
2.6 Undantag ifrån garantin är utifall det råder omständigheter som PCG inte kan kontrollera, Som tex maskinunderhåll eller alvarlig sjukdom. PCG ska snarast upplysa kund om den eventuella förseningen.
- Betalning
3.1 Kunden måste alltid göra en förskottsbetalning innan objektet skickas till PCG. Detta görs på hemsidan tillsammans med beställningen när ordern slutförs.
- Beställning
4.1 När kunden gör en beställning så fyller man i leveransadress samt vilka kort eller objekt som kommer skickas till oss.
4.2. Därefter så får kunden en beställningsbekräftelse på angiven mail där det framgår vilka objekt som ska skickas samt PCGs adress att skicka objekten till
4.3. Uppstår det frågetecken kring en lagd och betald beställning så kan man kontakta oss via info@professionalcardgrading.se eller något av kontaktalternativen på hemsidan
4.4 PCG tar alltid fotografi för att kunna dokumentera den färdiga produkten. PCG Förbehåller sig rätten att använda fotot för marknadsföring och annat som PCG ser som lämpligt. (Bilden på produkten kommer dock inte kopplad till någon specifik kund, personuppgifter eller adress)
4.5 När det gäller köp av tillbehör eller liknande så skickas detta ifrån PCG till angiven adress av kund i beställningen
- Priser
5.1 Tjänsten kort gradering (ett kort) kostar 140 SEK (Inkl 25 % moms)
5.2 Tjänsten Kort gradering med rengöring (ett kort) kostar 155 SEK (Ink 25%moms)
5.3 Tjänsten Autenticitet A (ett kort) kostar 89 SEK (Ink 25%moms)
5.4 Tjänsten Pre-grade och rengöring (ett kort) kostar 89 SEK (Ink 25%moms)
5.5 Tjänsten Pre-grade Tillägg > Gradering (ett kort) kostar 89 SEK (Inkl moms)
5.6 Tjänsten Pre-grade Tillägg > Autenticitet A (ett kort) kostar 29 SEK (Inkl 25%moms)
5.7 Tjänsten Autograf Autentisering Inkapsling (ett kort & en autograf) kostar 129:- (Ink 25%moms)
5.8 Tjänsten Autograf och Kort Gradering (ett kort & en autograf) kostar 155:- (Ink 25%moms)
5.9 Tjänsten Autograf Autentisering Memorabilia (en autograf) kostar 159:- (Ink 25%moms)
5.10 Produkten Silikonbumper st kostar 49:- (Ink 25%moms)
5.11 Produkten Cardsavers Semi rigid st kostar 99:- (Ink 25%moms)
5.12 Produkten Graded Card Stand bundle st kostar 49:- (Ink 25%moms)
5.13 Produkten Centreringsverktyg st kostar 46:- (Ink 25%moms)
5.14 Tjänsten Autograf rådgivning kostar 69:- (Ink 25%moms)
5.15 Vid beställning över 800SEK så är det fri frakt (Spårbarförsändelse utan försäkring)
5.16 Frakt varubrev/spårbart kostar 59:- (Ink moms)
5.17 Frakt Postpaket värde upp till 5,000 SEK kostar 99:- (Ink moms)
5.18 Frakt Rek värde upp till 10,000 SEK kostar 109:- (Ink moms)
5.19 Frakt Memorabilia Rek värde upp till 10,000 SEK kostar 149:- (Ink moms)
5.20 Frakt Card Savers Semi Rigid tillkommer fraktavgift på 20:- (ink moms) på samtliga fraktalternativ.
- Ångerrätt/återbetalning (Gäller bara till/för kunden som har köpt tjänsten)
6.1 Då gradering och autentisering är att ses som en skräddarsydd produkt så har kunden ingen ångerrätt
6.2 För köp av produkter och tillbehör så gäller 30 dagars öppet köp. Vill kund lämna tillbaka en produkt så måste förpackningen vara obruten. Kund får dock bekosta frakten tillbaka
6.3 Skulle PCG kapsla in eller autentisera ett förfalskat, eller manipulerat kort så köper PCG detta av kund som om det vore äkta (Denna punkt gäller dock ej autografer/signaturer)
6.4 Kund måste dock skicka in kortet till PCG för granskning innan misstaget kan bekräftas, PCG avgör om kortet/objektet är förfalskat eller inte tillsammans med minst en oberoende part
6.5 PCG förbehåller sig rätten att bedöma marknadsvärdet på det förfalskade eller manipulerade objektet, Vilket alltid görs utifrån värdet kortet/objektet hade vid det tillfälle detta graderades
6.6 Rätten att få ersättning för ett eventuellt förfalskat/manipulerat kort sträcker sig upp till 5 år (60 månader) efter att kortet/objektet är graderat.
6.7 Ersättningen kan dock som högst bli 10,000 SEK (tiotusen kronor)
6.8 Utbetalningen ska ske inom 3 månader efter att PCG har bekräftat misstaget
- Reklamation
7.1 Skulle en produkt vi säljer visa sig ha defekter så som skador eller felprint på en ’label’ så måste kund kontakta PCG omgående via något av kontakalternativen
7.2 Om PCG bekräftar reklamation så ersätter PCG en likvärdig produkt till kund utan extra kostnad enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
7.3 PCG bekostar returfrakt vid godkända reklamationer.
7.4 PCG förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
- Ansvarsbegränsning
8.1 PCG tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför PCGs rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Produktinformation
9.1 PCG försöker alltid på bästa sätt att exponera och förklara produkterna så korrekt som möjligt.
9.2 PCG reserverar sig för eventuella tryckfel på sin webbplats
Uppdaterades 2025-04-24
Genom att använda PCG Professional card gradings tjänster så accepterar du våra tjänstevillkor nedan.
1. Kontakt
1.1 Vill kund komma i kontakt med PCG så kan kund maila oss på: info@professionalcardgrading.se Ställ din fråga samt ange dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
1.2 Kund kan även ringa PCG på: 0763909325 alt 0728315195
2. Definitioner
PCG:
PCG Professional Card Grading AB
GRADERING:
Betygsättning av kvalité på objekt utifrån vår erfarenhet
AUTENTISERING:
Utlåtande om äkthet av objekt eller autograf utifrån vår erfarenhet
SLAB:
Inkapsling/Förslutning av objekt i plasthållare som också innehar autentisering samt kvalitéts-betyg.
3. Om tjänsten
3.1 PCG Professional Card Grading AB är ett företag som främst betygsätter kvalitén samt autentisering, så kallad ’Gradering’ på samlarobjekt. Vanliga objekt för detta är tex Pokemon, Hockey, Basket och Baseball kort/samlarbilder. Efter betygsättning av kvalitén så kapslar vi in bilden i en så kallad ’slab’ tillsammans med betyget på kortet. Vi autentiserar också även autografer av kända profiler på olika objekt som matchtröjor, bilder, basketbollar etc där memorabilian får ett klistermärke som tecken på autenticitet.
3.2 PCG erbjuder tjänster som består av Gradering, Autentisering, rengöring samt inkapsling av samlarobjekt.
3.3 PCG följer riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.
3.4 PCG följer konsumentköplagen (1990:932)
3.5 PCG följer konsumenttjänstlagen (1985:716).
4. Autentisering
4.1 Autentiseringen av autografer är en bedömning utifrån vår professionella åsikt.
4.2 Autentiseringen av bilder och andra samlarobjekt är en bedömning utifrån vår professionella åsikt.
5. Pre-grade och rengöring
5.1 Pre-grade är en gradering samt autentisering av en bild utan inkapsling. Kunden får en rapport om resultatet via mail.
5.2 Rengöring av bilder betyder att vi tar bort smuts som damm, fingeravtryck, fettfläckar, lättare kladd. Vi använder oss inte av kemikalier eller liknande som kan förstöra kortet vid rengöring.
6. Graderingen
6.1 Graderingen är en bedömning av oss där vi ger vår professionella åsikt om objektet (en mer detaljerad beskrivning om hur vi tänker kring kvalité, betygsättning och autentisering
finns på vår hemsida https://www.professionalcardgrading.se/guide/
7. Att skicka Objekt till PCG
7.1 Kunden ansvarar för att skicka objektet på ett betryggande sätt till PCG.
7.2 Samlarbilder rekommenderas att läggas i en mindre plastficka, ’Penny-sleeve’ och sedan placeras tillsammans i en ’cardsaver’ (Vi har en beskrivning av detta på vår hemsida https://www.professionalcardgrading.se/guide/
7.3 Kartong eller bubbelkuvert rekommenderas av PCG att använda till försändelsen.
7.4 För allas skull så ser vi gärna att kunden använder sig av spårbar försändelse via någon av dom traditionella logistikföretagen som Postnord och DHL tex. Vi uppmanar också, för kundens skull att läsa rådande garantier och försäkringsalternativ hos det valda logistikalternativet.
7.5 Adressen dit paketet ska skickas kommer kunden att få med orderbekräftelsen
8. Ansvar för Objekt
8.1 PCG ansvarar för objektet från och med att detta hämtats ut ifrån ombud/brevlåda fram tills att det lämnas tillbaka till ombud.
8.2 PCG erbjuder 3 fraktalternativ vid köp av tjänst med olika garantier. PCG ersätter inga förlorade objekt i ombudets hantering. För mer information läs ombudets tjänsteavtal samt garantier.
8.3 PCG är väldigt professionella med hanteringen av alla objekt och tar vår service och kvalité på största allvar. När vi får ett objekt till oss så tar vi väl hand om det.
Skulle objektet skadas eller försvinna, bli stulet eller förstöras på något sätt under tiden den är hos PCG så ersätter vi ett max belopp på 1000 SEK (ett-tusen-kronor) per objekt.
8.4 Värdet på objektet bedöms av PCG med hjälp av med dom traditionella värdesättningsmetoderna (Olika sidor för andrahands-försäljning).
Om Objekt försvinner, skadas eller utsätts för defekter vid returfrakten från PCG till Kunden, utgår ersättning baserat på det fraktalternativ som har valts när ordern gjordes. PCG utgår från vald leverantörs villkor för ersättning. PCG hjälper kund att driva ärendet vid en eventuell skadad eller försvunnen försändelse, Dock ej ekonomiskt.
8.5 Skulle det förekomma skador eller fel när objektet når kund så måste kunden rapportera detta till PCG inom 10 (tio) kalenderdagar efter att objektet mottagits. PCG korrigerar eventuella fel utan extra kostnad.
8.6 Om Kund ställer försäkringsanspråk kan Kunden få vänta upp till 60 (sextio) arbetsdagar för att låta PCGs vald leverantörs försäkringsbolag genomföra sin undersökning av händelsen.
Senast uppdaterat 2024-06-10